Grand Café 1837 werd flink geraakt door de corona-sluitingen. Eigenaresse Kim Kleijweg bleef positief, wist toch omzet te draaien en gaf haar bedrijf een flinke opknapbeurt.

Historie

De geschiedenis van dit markante Nootdorpse horecabedrijf gaat terug naar het jaar 1837. Toen werd het pand herbouwd na een brand, nadat dorpsbewoners doneerden om hun dorpshuis annex herberg weer te kunnen gebruiken. De ouders van Kim Kleijweg, in het bezit van horecapapieren namen het bedrijf over in 1972. Maar ook in 1998 werd het pand door brand getroffen. Toen haar moeder Margreet, het bedrijf in 2000 weer heropende, vond zij het tijd om binnen haar gezin naar opvolging te zoeken. Op dat moment was Kim werkzaam als Sales & Marketing Manager van het 5-sterren Westin Hotel in Rotterdam. Maar de uitdaging om zelf als ondernemer aan de slag te kunnen in het familiebedrijf kon zij echter niet afslaan. En zo werd De Gouden Star vanaf 2003 omgedoopt tot Eetcafé 1837. Na de aankoop van het gehele pand, op 31 december 2014, werd Kim naast exploitant ook pandeigenaar. Hierdoor werd het pand in ere hersteld, kwam de aanleg van de ruime parkeervoorzieningen en opende in 2016 de aangrenzende boerenstal prachtig opgeknapt als faciliteit voor feesten en partijen.

Corona-sluiting

Op zondag 15 maart 2020 werd om 17.30 bekendgemaakt dat alle horecabedrijven om 18.00 dicht moesten. Ook de gasten van Grand Café 1837 die op dat tijdstip aanwezig waren, kregen nog net de tijd om hun drankjes op te drinken of om hun bord leeg te eten. “Dat is natuurlijk onbegrijpelijk, dat je als overheid zo’n tijd eraan hangt, dat had natuurlijk ook best om 22.00 ’s avonds gekund. Nadat we zo’n 2 weken niets gedaan hebben, heb ik het team bij elkaar geroepen en gevraagd hoe ze het zouden vinden om met z’n allen flink te gaan klussen in het bedrijf. Ik ging er al gelijk vanuit dat we niet eerder dan begin juni weer open zouden zijn, dus er was tijd genoeg om veel te doen”, vertelt Kim. En het team vond het een goed plan, en zo werd bijna alles geschilderd door de medewerkers, onder leiding van professional Cas Koele. En besloot haar echtgenoot Marco de Jong om de toiletgroep te verbouwen en een staldeur tot toegangsdeur naar de toiletten te maken vanaf de buitenterrassen. Een project dat al jaren in de planning stond, maar waar nu mooi tijd voor was.

Maar ook aan vervangende omzet werd gedacht. Met wat creatief denken werd vanaf eind april 2020 een Drive Thru concept gerealiseerd. Gasten konden afhaalgerechten bestellen via een speciaal voor 1837 gebouwde webshop en konden hun bestellingen met de auto ophalen. Aan 1 kant het parkeerterrein oprijden, de bestelling in de achterbak plaatsen en aan de andere kant weer wegrijden. Om zoveel mogelijk gasten in korte tijd te bedienen, werd er ook nog geïnvesteerd in de keuken: uitbreiding van koelcapaciteit en warmtelades. Vanaf het begin kreeg 1837 veel steun vanuit de gemeenschap. Met Moederdag werden er bijvoorbeeld 180 High Tea couverts verkocht maar ook nog eens 240 Diner couverts. Het gaf dynamiek in het bedrijf en een positief gevoel bij het Grand Café 1837 team.

Blik op de toekomst

Zeer goed voorbereid is het bedrijf op 1 juni 2020 weer opengegaan. Met een aangepaste tafelindeling van De Boerenstal en maar liefst 3 buitenterrassen. Het team was van tevoren zeer goed geïnstrueerd. En veiligheid voor gasten en medewerkers was vanaf dag 1 topprioriteit. “We hebben goed kunnen draaien in de periode tot medio oktober 2020. We zagen een 2e lockdown aankomen echter niet denkende dat deze 7 maanden zou duren.’ aldus de openhartige Kim, die desondanks een positieve indruk maakt. “Doordat we in het voorjaar van 2020 al ervaring opgedaan hadden met de Drive Thru, konden we daarmee in ieder geval weer snel vol gas geven en zorgde ervoor dat we het team grotendeels hebben kunnen behouden. Natuurlijk hebben we een enorm omzetverlies geleden in de periode van ca. 9 maanden lockdown maar door de grandioze steun van onze gasten in de Drive Thru, wat vet op de botten en deels overheidssteun hebben we het voorlopig overleefd. En gelukkig hebben we in de afgelopen maanden weer kunnen draaien en zien we nu ook de boekingen voor feesten en partijen weer op gang komen. Het afhaal concept houden we gewoon in stand, daar vraagt de gast zelfs om. Een concept dat uit nood is geboren, maar blijkt gewoon een prima aanvulling op ons klassieke horecabedrijf. De Drive Thru is nú 6 dagen per week geopend!”. Het denken in kansen en oplossingen is karakteristiek voor Kim Kleijweg. “Ja ik ben van nature positief ingesteld en dat helpt zeker in deze moeilijke periode”.